شهرری - خیابان صمدی +۹۸۹۱۰۰۱۶۱۱۵۰ +۹۸۹۱۲۸۱۱۰۴۶۲ accandtax.ir@gmail.com شنبه تا پنجشنبه: ۹صبح تا ۱۸عصر

6 سال زمان برای فرایند دادرسی مالیاتی

فرایند دادرسی مالیاتی 759 روز طول می‌کشد.

دفتر مطالعات بخش عمومی معاونت اقتصادی وزارت امور اقتصاد و دارایی در گزارشی ساختار نظام دادرسی مالیاتی در ایران پرداخته است.در این بررسی علاوه بر آسیب شناسی موضوع راهکارهایی ارائه و فرایند دادرسی مالیاتی با کشورهای مقایسه شده است.

نحوه کارکرد نظام مالیاتی در هر کشوری با توجه به تعامل گسترده آن با آحاد جامعه، ‌ اثر قابل توجهی بر سطح رضایت‌مندی جامعه دارد. به صورتی که کارکرد نامطلوب این نظام می‌تواند زمینه ساز بروز نارضایتی‌های اجتماعی و سیاسی شود.

تداوم نارضایتی نسبت به عملکرد نظام مالیاتی با گذاشت زمان، باعث می‌شود رفتارهایی که در تقابل با این نظام صورت می‌پذیرند، به هنجار تبدیل شوند و این به معنای افزایش عدم تمکین و افزایش هزینه‌های وصول مالیات است.

در نظام مالیاتی ایران هفت مرجع برای بررسی شکایات و حل اختلافات مالیاتی وجود دارد. پنج مرجع از مراجع مذکور، درون سازمانی و دو مرجع دیگر برون سازمانی هستند. مرحله نخست برعهده ارگان‌های درونی سازمان مالیاتی است و یا در درون دستگاه اجرایی و تحت نظارت مراجع قضایی مربوط به این موضوع رسیدگی و رأی صادر می‌کنند (شامل دادرسی اداری، دادرسی در هیات‌های حل اختلاف مالیاتی بدوی و تجدیدنظر، دادرسی شورای عالی مالیاتی و دادرسی هیات موضوع ماده ۲۱۶).

در مرحله بعد، مؤدی می‌تواند در صورت نقض قانون به مراجع برون سازمانی شکایت نماید (شامل دادرسی هیات موضوع ماده ۲۵۱ مکرر و دادرسی دیوان عدالت اداری). طبقه بندی مراجع مذکور به لحاظ نوع رسیدگی نشان می‌دهد که برخی از مراجع مذکور به صورت شکلی، برخی به صورت ماهوی و برخی به صورت شکلی و ماهوی به شکایت رسیدگی می‌نمایند (جدول ۱).

موع زمان مقرر برای طی فرآیندهای دادرسی مالیاتی حدود ۷۵۹ روز می‌باشد که از این میزان، ۷۴ روز مربوط به فرجه‌های در اختیار مؤدی و ۲۳۴ روز مربوط به دادرسی در دیوان عدالت اداری است. بنابراین در شرایط فعلی و در چارچوب قوانین و مقررات حاکم، مدت زمان مقرر برای طی فرآیندهای دادرسی مالیاتی در اختیار وزارت متبوع حدود ۴۵۱ روز است.

* 595 روز زمان برای رسیدگی در هیات های حل اختلاف

این در حالی است که در عمل، تنها مدت زمان دادرسی در مراجع هیات‌های حل اختلاف مالیاتی به طور متوسط حدود ۵۹۵ روز به طول می‌انجامد.

نظرات (0)

هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

  1. ارسال نظر بعنوان یک مهمان ثبت نام یا ورود به حساب کاربری خود.
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید
(1 Vote)

مهدی لطفعلیان

کارشناس ارشد حسابداری و مشاور در امور را اندازی و استقرار سیستم های مکانیزه حسابداری ، پیاده سازی سیستم حسابداری مدیریت ، آموزش حسابداری (مکانیزه و تئوری) ، رسیدگی به پرونده های مالیاتی.

کابران حاضر در سایت

ما 75 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم

logo-samandehi

آمار سایت

کاربران
24
مطالب
53
نمایش تعداد مطالب
53068

اطلاعات تماس

آدرس:
 شهرری - خیابان صمدی

کوچه شهید حسنی

پلاک ۴۲ واحد ۴ 

تلفن:

۰۲۱۵۵۹۲۶۹۴۴
۹۸-۰۹۱۰۰۱۶۱۱۵۰+

ایمیل:
accandtax.ir@gmail.com