شهرری - خیابان صمدی +۹۸۹۱۰۰۱۶۱۱۵۰ +۹۸۹۱۲۸۱۱۰۴۶۲ accandtax.ir@gmail.com شنبه تا پنجشنبه: ۹صبح تا ۱۸عصر

اخلاق حسابداری چیست؟

حسابداری در جهان امروز از مهم‌ترین و حساس‌ترین حرفه‌هاست. به دلیل دسترسی حسابداران و حسابرسان به اطلاعات مالی افراد و نهادها، پایبندی به اصول و اخلاق در این حرفه از اهمیت بالایی برخوردار است.


اخلاق حسابداری چیست؟

اخلاق حسابداری مبحث مهمی است زیرا ، به عنوان حسابداران ، ما پرسنل کلیدی هستیم که به اطلاعات مالی اشخاص حقیقی و حقوقی دسترسی داریم. چنین قدرتی همچنین شامل پتانسیل و امکان سو استفاده از اطلاعات یا دستکاری اعداد برای افزایش درک شرکت یا اجرای مدیریت سود است . اخلاق نیز در دوره حسابرسی کاملاً الزامی است. اگر حسابرسی بدون تأمین الزامات حسابرسی و اخلاق حسابداری باشد ، آنگاه عملیات باید فوراً متوقف شود.

 

اخلاق در حسابداری

 

اخلاق و آیین نامه رفتار حرفه ای

اخلاق و رفتار اخلاقی بیشتر به اصول کلی مانند صداقت ، درستی و اخلاق اشاره دارد. با این حال ، آیین نامه رفتار حرفه ای مجموعه خاصی از قوانین است که توسط نهادهای حاکم بر حسابداران رسمی مجاز تنظیم شده است. اگرچه قوانینی که توسط ارگانهای مختلف در سراسر جهان وضع شده بی نظیر است ، اما برخی از قوانین جهانی هستند. بیایید نگاهی دقیق به برخی از این قوانین مهم بیندازیم.

 

قوانین و راهنمایی ها

یکی از قوانین کلیدی که توسط نهادهای حرفه ای حسابداری در آمریکای شمالی تنظیم شده ، ایده استقلال است. طبق این اصل شما به عنوان یک حسابرس باید کاملا عینی به مسائل نگاه کنید و هیچ رابطه‌‌ای با مشتری نداشته باشید، زیرا این موضوع می‌‌تواند بر قضاوت شما و کار حسابرسی شما تاثیر منفی بگذارد.

استقلال به دو شکل وجود دارد:

  • استقلال در واقع (حقایق)
  • استقلال در ظاهر

استقلال در واقع به هرگونه اطلاعات واقعی از جمله اینکه آیا شما به عنوان حسابرس سهام یا سرمایه گذاری دیگری در شرکت مشتری دارید ، اشاره دارد. تعیین این حقایق معمولاً آسان است.

استقلال در ظاهر بیشتر ذهنی است. بیایید بگوییم ، به عنوان مثال ، شما به عنوان حسابرس به مهمانی آخر سال در شرکت یک مشتری دعوت شدید. مهمانی بسیار مجللی به نظر می رسد و همچنین شما یک ساعت خوب به عنوان هدیه دریافت می کنید. از نظر ظاهری ، آیا حسابرسی که به آن مهمانی دعوت شده و هدیه ای نیز دریافت کرده است ، می تواند استقلال را در حسابرسی حفظ کند؟ برای حل تعارض بالقوه منافع ، از یک آزمایش ناظر منطقی استفاده می شود - یعنی یک ناظر معقول درباره اوضاع چه می گوید؟

 

استقلال و تهدیدهای آن

همیشه تهدیدها و شرایطی وجود دارد که می تواند سطح استقلال را کاهش دهد. بیایید نگاهی به برخی از این تهدیدها بیندازیم:

 

اخلاق در حسابداری

 

سایر قوانین مهم

برخی دیگر از قوانین تشریح شده توسط نهادهای حسابداری حرفه ای شامل موارد زیر است:

  • هزینه های مشروط مجاز نیستند - به عنوان مثال ، هزینه های حسابرسی که براساس درصدی از رقم درآمد خالص یا درصدی از وام بانکی دریافت شده است
  • یکپارچگی و مراقبت های لازم - کارهای حسابرسی باید کاملاً ، مجدانه و به موقع انجام شود.
  • صلاحیت حرفه ای - حسابرسان باید شایسته باشند ، به این معنی که وی باید هم دانش و تجربه علمی لازم را در صنعت مربوطه داشته باشد.
  • وظیفه گزارش تخلف از قوانین - این قانون معمولاً به عنوان قانون افشاگر شناخته می شود. اگر CPA مشاهده کند که یکی از CPA های دیگر هر یک از این قوانین را نقض می کند ، مسئولیت گزارش آن را دارد.
  • محرمانه بودن - حسابرسان نباید هیچ اطلاعاتی در مورد مشتری را برای افراد خارجی اعلام کنند.

 

نظرات (0)

هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

  1. ارسال نظر بعنوان یک مهمان ثبت نام یا ورود به حساب کاربری خود.
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید
(0 Votes)

مهدی لطفعلیان

کارشناس ارشد حسابداری و مشاور در امور را اندازی و استقرار سیستم های مکانیزه حسابداری ، پیاده سازی سیستم حسابداری مدیریت ، آموزش حسابداری (مکانیزه و تئوری) ، رسیدگی به پرونده های مالیاتی.

کابران حاضر در سایت

ما 40 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم

logo-samandehi

آمار سایت

کاربران
24
مطالب
53
نمایش تعداد مطالب
52644

اطلاعات تماس

آدرس:
 شهرری - خیابان صمدی

کوچه شهید حسنی

پلاک ۴۲ واحد ۴ 

تلفن:

۰۲۱۵۵۹۲۶۹۴۴
۹۸-۰۹۱۰۰۱۶۱۱۵۰+

ایمیل:
accandtax.ir@gmail.com