بخشنامه: ۱۳۰/۴۳۱۹/د - لزوم بروز رسانی پرونده های مالیاتی و پاسخگویی به استعلامات در مهلت مقرر با توجه به ماده ۱۸۶ ق.م.م
تمام واحد های اقتصادی در ایران ، بدلیل برخی نیازهای اداری و یا اخذ مجوز از ادارات دولتی می بایست استعلاماتی از سایر ادارات یا سازمان ها اخذ نمایند. اداره امور مالیاتی ، یکی از آن اداراتی است که برخی ادارات از آنها استعلامات مورد نیاز خود را اخذ میکنند.
مثلا یک شرکت نیاز به کارت بزرگانی دارد ، مرجع صدور کارت بازرگانی ، یک استعلام الکترونیکی به اداره امور مالیاتی محل فعالیت شرکت می فرستد و از آنها میخواهد نسبت به اینکه آن متقاضی بدهی مالیاتی دارد یا خیر پاسخ مناسب ارسال نماید.اگر متقاضی کارت بازرگانی در اداره امور مالیاتی بدهی داشته باشد ، نتیجتاً نمی تواند مراحل اخذ دریافت کارت بازرگانی را اخذ کند. پس باید ابتدا به محل اداره امور مالیاتی خود رفته ، بدهی خود را تسویه نماید. این نکته جالب توجه است که این فرآیند شاید بیش از یکماه طول می کشید اما با صدور بخشنامه فوق ادارات امور مالیاتی موظف شده اند که با بروز رسانی پرونده های مالیاتی سالهای قبل از میزان بدهی و یا ایرادات احتمالی مطلع شده ، اقدام به رفع ایرادات و وصول مالیات نمایند. پس در این صورت ، مودیانی که دارای بدهی های معوق یا پنهان باشند ، از طرف اداره امور مالیاتی خود ، فراخوان داده خواهد شد.
بخشنامه آورده شده در زیر را با دقت بخوانید.
شماره:د/۱۳۰/۴۳۱۹
تاریخ: ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
رئیس محترم امور مالیاتی شهر و استان تهران
مدیران کل محترم امور مالیاتی...
با سلام و احترام
همان گونه که آگاهی دارید مطابق ماده 186 ق.م.م «صدور یا تجدید یا تمدید کارت بازرگانی و پروانه کسب یا کار اشخاص حقیقی یا حقوقی از طرف مراجع صلاحیتدار منوط به ارائه گواهی از اداره امور مالیاتی ذیربط مبنی بر پرداخت یا ترتیب پرداخت بدهی مالیاتی قطعیشده میباشد و در صورت عدم رعایت این حکم مسئولان امر نسبت به پرداخت مالیاتهای مزبور با مودی مسئولیت تضامنی خواهند داشت.» لذا اقتضاء دارد، ادارات کل امور مالیاتی در مواجهه با موارد تخطی از مفاد مقرره قانونی مذکور و با توجه به مسئولیت تضامنی مراجع مستنکف از اخذ گواهی مندرج در ماده صدرالاشاره، اقدامات لازم را به منظور وصول حقوق حقه دولت معمول دارند.
همچنین با توجه به الکترونیکی شدن فرآیند استعلام وصدور گواهی موصوف و برابر بند (۷) بخشنامه شماره ۲۰۰/۹۸/۳۱ مورخ ۱۳۹۸/۰۴/۰۵رئیس کل محترم سازمان متبوع موضوع «ترتیبات صدور گواهی موضوع ماده 186 قانون مالیاتی مستقیم»، مهلت پاسخگویی به درخواست/ استعلامها حداکثر ۱۰ روز از تاریخ ثبت آن در سامانه مربوطه می باشد، لذا در راستای تکریم ارباب رجوع ، ضرورت دارد مسئولان امر و متصدیان واحدهای مالیاتی اقدامات لازم را در راستای بروز رسانی پرونده های مالیاتی معمول دارند تا به محض دریافت استعلام ، پاسخ مقتضی در کمترین زمان، قبل از انقضاء مهلت مقرر ارائه گردد.بدیهی است با انجام ترتیبات فوق ، از یک سو در وصول حقوق دولت تسریع بعمل آمده و از سوی دیگر رضایت مودیان محترم مالیاتی و زمینه رعایت حقوق ایشان فراهم می گردد.
علی ایحال ضمن اعمال نظارت کافی و موثر بر عملکرد ابواب جمعی، خواهشمند است دستور فرمایید مراتب به نحو مقتضی به کلیه کارکنان شاغل در ادارات امور مالیاتی اطلاع رسانی شود.
عباس بهزاد
دادستان انتظامی مالیاتی
موسس و طراح وب سایت حسابداری و مالیات. با هدف ارائه خدمات مفید و لازم در زمینه آموزش حسابداری ، حسابرسی ، موارد حقوقی ، بیمه تامین اجتماعی و ... تصمیم به راه اندازی این وب سایت گرفت./
ما 121 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم
آدرس:
شهرری - خیابان صمدی
کوچه شهید حسنی
پلاک ۴۲ واحد ۴
تلفن:
۰۲۱۵۵۹۲۶۹۴۴
۹۸-۰۹۱۰۰۱۶۱۱۵۰+
ایمیل:
accandtax.ir@gmail.com