شهرری - خیابان صمدی +۹۸۹۱۰۰۱۶۱۱۵۰ +۹۸۹۱۲۸۱۱۰۴۶۲ accandtax.ir@gmail.com شنبه تا پنجشنبه: ۹صبح تا ۱۸عصر

معافیتهای مالیاتی

فعالیتهای معاف از مالیات در قانون مالیاتهای مستقیم ، شامل چه چیزهای می شود؟ 

معافیتهای مالیاتی در قانون مالیاتهای مستقیم شامل موارد زیر است:

 

معافیتهای مالیاتی (موضوعی)

۱- معافیت کشاورزی

درآمد حاصل از کلیه فعالیتهای کشاورزی ، دامپروری ، دامداری ، پرورش ماهی و زنبورعسل و پرورش طیور و ماهیگیری ، نوغان داری ، احیای مراتع جنگلها ، باغات ، اشجار از هر قبیل و نخیلات از پرداخت مالیات معاف هستند. کلیه اشخاص اعم از حقیقی و حقوقی (ایرانی و غیرایرانی) ، از شروع فعالیت می توانند از معافیت مذکور بهره ببرند.

مستند قانونی ماده ۸۱ قانون مالیاتهای مستقیم

۲- معافیت حقوق

پنجاه درصد (۵۰ درصد) مالیات حقوق کارکنان شاغل در مناطق کمتر توسعه یافته طبق فهرست سازمان برنامه و بودجه کشور بخشوده می شود.

 مستند قانونی ماده ۹۲ قانون مالیاتهای مستقیم

۳- معافیت فعالیتهای آموزشی ، خدماتی و ورزشی

ماده ۱۳۴ - درآمد حاصل از تعلیم و تربیت مدارس غیر انتفاعی اعم از ابتدایی، راهنمایی، متوسطه، فنی و حرفه ای، آموزشگاه های فنی و حرفه ای آزاد دارای مجوز از سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی غیر انتفاعی و مهدهای کودک در مناطق کمتر توسعه یافته و روستاها و درآمد موسسات نگهداری معلولین ذهنی و حرکتی بابت نگهداری اشخاص مذکور که حسب مورد دارای پروانه فعالیت از مراجع ذیربط هستند، همچنین باشگاه ها و موسسات ورزشی دارای مجوز از سازمان تربیت بدنی حاصل از فعالیتهای منحصراً ورزشی از پرداخت مالیات معاف هستند. 

مستند ماده ۱۳۴ ق.م.م (بند ۳۲ ماده واحده اصلاح ق.م.م ۱۳۹۴)

۴- معافیت فعالیتهای فرهنگی 

فعالیتهای انتشاراتی و مطبوعاتی و قرآنی (دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دستگاه های ذی ربط) ، فرهنگی و هنری که به موجب مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام می شوند ، از پرداخت مالیات معاف می باشند.

به موجب جزء د بند ۳۴ ماده واحده قانون اصلاح قانون مالیاتهای مستقیم ۱۳۹۴

۵- معافیت تعاونی  

ماده ۱۳۳ - صد در صد (۱۰۰٪) درآمد صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی ، شرکتهای تعاونی روستایی ، عشایری ، کشاورزی ، صیادان ، کارگری ، کارمندی ، دانشجویان و دانش آموزان از مالیات معاف می باشند.

مستند ماده ۱۳۳ - قانون مالیاتهای مستقیم

۶- معافیت صادرات

ماده ۱۴۱- صد در صد درآمد حاصل از صادرات خدمات و کالاهای غیرنفتی و محصولات بخش کشاورزی و ۲۰٪ درآمد حاصل از صادرات مواد خام مشمول مالیات با نرخ صفر می گردد. فرست مواد خام و کالاهای نفتی به پیشنهاد مشترک وزارتخانه های امور اقتصادی و دارایی ، صنعت-معدن-تجارت و نفت و اتاق بازرگانی ، صنایع ، معادن و کشاورزی به تصویب هیأت وزیران می رسد.

مستند ماده ۱۴۱ - قانون مالیاتهای مستقیم

 ماده ۱۴۱ ق.م.م - تبصره ۱ - درآمد حاصل از صادرات کالاهای مختلف که به صورت ترانزیت به ایران وارد شده یا می شوند و بدون تغییر در ماهیت یا با انجام کاری بر روی آن صادر می شوند از شمول مالیات معاف است.

 

۷- معافیت محصولات صنایع دستی

ماده ۱۴۲ - درآمد کارگاه های فرش دستباف و صنایع دستی و شرکتهای تعاونی و اتحادیه های تولیدی مربوطه از پرداخت مالیات معاف است.

مستند ماده ۱۴۲ - قانون مالیاتهای مستقیم

۸- معافیت فعالیتهای تولیدی ، معدنی و گردشگری

درآمد ابرازی ناشی از فعالیتهای تولیدی و معدنی اشخاص حقوقی غیر دولتی در واحد های تولیدی یا معدنی که از تاریخ اجرای این ماده از طرف وزارتخانه های ذیربط برای آنها پروانه بهره برداری صادر یا قرارداد استخراج و فروش منعقد می شود و همچنین درآمدهای خدماتی بیمارستانها ، هتلها و مراکز اقامتی گردشگری اشخاص یاد شده که از تاریخ مذکور از طرف مراجع قانونی ذیربط برای آنها پروانه بهره برداری یا مجوز صادر می شود ، از تاریخ شروع بهره برداری یا استخراج یا فعالیت به مدت 5 سال و در مناطق کمتر توسعه یافته به مدت 10 سال با نرخ صفر مشمول مالیات هستند.

 

------------------------------------------------------------------------------

برای دانستن بیشتر درباره حقوق و دستمزد ، مطالب بیشتری در اینجا مطالعه کنید

 

 

 

نظرات (0)

هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

  1. ارسال نظر بعنوان یک مهمان ثبت نام یا ورود به حساب کاربری خود.
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید
(1 Vote)

مدیر سایت

موسس و طراح وب سایت حسابداری و مالیات. با هدف ارائه خدمات مفید و لازم در زمینه آموزش حسابداری ، حسابرسی ، موارد حقوقی ، بیمه تامین اجتماعی و ... تصمیم به راه اندازی این وب سایت گرفت./

کابران حاضر در سایت

ما 13 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم

logo-samandehi

آمار سایت

کاربران
24
مطالب
53
نمایش تعداد مطالب
51370

اطلاعات تماس

آدرس:
 شهرری - خیابان صمدی

کوچه شهید حسنی

پلاک ۴۲ واحد ۴ 

تلفن:

۰۲۱۵۵۹۲۶۹۴۴
۹۸-۰۹۱۰۰۱۶۱۱۵۰+

ایمیل:
accandtax.ir@gmail.com