شهرری - خیابان صمدی +۹۸۹۱۰۰۱۶۱۱۵۰ +۹۸۹۱۲۸۱۱۰۴۶۲ accandtax.ir@gmail.com شنبه تا پنجشنبه: ۹صبح تا ۱۸عصر

حساب T چیست؟

 

حساب T یک ساختار بصری است که در حسابداری دو دوبل برای جداسازی طرف بدهکار و بستانکار به کار می رود. 

 به عنوان مثال ، در ساختار T ، بستانکار در سمت چپ خط عمودی ذکر شده است در حالی که بدهکار در سمت راست خط عمودی ذکر شده است و باعث می شود ثبت حسابداری در دفاتر اصلی شرکت آسانتر باشد.

در اینجا ما به چه مواردی بررسی خواهیم پرداخت:

 

چرا حسابداران از حسابهای T استفاده می کنند؟

مثال T حساب

مشکلات مربوط به حساب T چیست؟

چرا سیستم های حسابداری یکطرفه نمی توانند از حسابهای T استفاده کنند؟

 

 

چرا حسابداران از حسابهای T استفاده می کنند؟

حسابداران از حسابهای T استفاده می کنند تا بتواند حسابداری سیستم ورود دوگانه (دوبل) را آسان تر مدیریت کنند.

یک سیستم ورود مضاعف یک فرآیند حسابداری دقیق است که در آن هر ورودی دارای یک ورودی متناظر اضافی به یک حساب متفاوت است. کلمه "double" را در "ورود دو برابر" در نظر بگیرید "بستانکار" و "بدهکار". دو عدد برای هر یک باید تعادل داشته باشد ، در غیر اینصورت خطایی در ثبت حسابداری وجود دارد.

یک سیستم ورود مضاعف پیچیده تلقی می شود و توسط حسابداران یا CPA ها (حسابداران رسمی مجاز) به کار می رود. اطلاعاتی که وارد می کنند باید به روشی آسان قابل فهم ثبت شود. به همین دلیل است که از ساختار حساب T استفاده می شود تا به وضوح جدایی بین "بدهکار" و "بستانکار" مشخص شود.

این بهترین عملکرد برای یک واحد حسابداری از هر شغل و فعالیت (که از یک روش ورود به حسابداری واحد استفاده نمی کند) در نظر گرفته می شود تا بتواند از یک ساختار حساب T در دفترچه اصلی خود استفاده کند.

 

مثال T حساب

در اینجا نمونه ای از ورود به حساب T وجود دارد:

این ورودی دارایی نشان می دهد که شرکت محصولی را به ارزش ۱۲ میلیون ریال خریداری کرده است. این بدان معنی است که حساب بستانکار شاهد افزایش ۱۲ میلیون ریال بدهی است ، در حالی که از مبلغ بدهی مبلغ ۱۰ میلیون ریال پرداخت شده که در طرف بدهکار ثبت و از مبلغ بدهی کسر می شود. 

برای درک کامل این نمودار ، در نظر بگیرید که:

  • طرف بدهکار باعث افزایش حساب های دارایی یا هزینه می شوند ، در حالی که اعتبارات آنها را کاهش می دهد.
  • طرف بستانکار کاهش مسئولیت ، درآمد یا حقوق صاحبان سهام حساب ، در حالی که اعتبار آنها را افزایش دهد.

آنها همیشه باید یکدیگر را متعادل (تراز) کنند.

حساب های T همیشه برای ضبط ورودی ها از همان ساختار پیروی می کنند - با "بستانکار" در سمت چپ ، و "بدهکار" در سمت راست.

 

مشکلات مربوط به حساب T چیست؟

حسابهای T نمایانگر بصری سیستم حسابداری مضاعف است. در این سیستم مضراتی وجود دارد ، مانند:

 

اطلاعات به طور مرتب ثبت نشده است

این می تواند باعث شود که ثبت در دفاتر حسابداری کلی یک شرکت تراز نداشته باشد. اما از آنجا که طرف های بدهکار و بستانکار در همان زمان وارد می شوند ، در صورت چک کردن حسابدار بعد از هر ورود به دفاتر حساب خود ، این نوع اشتباهات راحت تر کشف می شوند.

 

اشتباهات کامل وجود دارد

این در شرایطی است که معامله به هیچ وجه ثبت نشده است. این خطاها هرگز ممکن است کشف و پیدا نشوند زیرا یک سیستم ورود مضاعف نمی تواند بداند که یک معامله گم شده است.

 

معاملات بطور نامحسوس طبقه بندی می شوند

این یک خطای حسابداری رایج است. به عنوان مثال ، یک شرکت تعدادی نیروی کار موقت اضافی را برای یک دوره شلوغ در کارخانه خود استخدام می کند. بخش حسابداری بعداً آن دسته از پرداختهای کار را به جای "هزینه حقوق و دستمزد تولید" (که در آن هزینه های کارخانه باید باشد) تحت "هزینه های عملیاتی" قرار می دهد. اگر هزینه های کارگری هنوز به طور کامل ثبت شده باشند و بخشی نقد و مابقی اعتباری ثبت شده باشند ، پس یافتن این نوع اشتباه نیز می تواند دشوار باشد. اما ، در صورت وجود ممیزی ، به احتمال زیاد کشف خواهد شد.

 

زمان مصرف و هزینه

یک سیستم حسابداری دوبل (دوطرفه) برای پیاده سازی و نگهداری حسابهای یک شرکت زمان بر است و ممکن است برای ورود اطلاعات به نیروی انسانی اضافی نیاز داشته باشد (یعنی پول بیشتری برای کارمندان صرف می شود). این به میزان مشاغل یک شرکت بستگی دارد.

 

حتی با وجود معایب ذکر شده در بالا ، یک سیستم حسابداری دوبل (دوطرفه) برای اکثر مشاغل ضروری است. این بدان دلیل است که انواع اسناد مالی که هم مشاغل و هم دولتها به آن احتیاج دارند ، بدون جزئیاتی که یک سیستم ورود دوطرفه ارائه می دهد ، ایجاد نمی شوند. این اسناد امکان مقایسه مالی با سالهای گذشته را فراهم می کند ، به یک شرکت کمک می کند تا هزینه های خود را بهتر مدیریت کند و به آن اجازه می دهد تا برای آینده طرح های استراتژیک طرح ریزی کند.

 

چرا سیستم های حسابداری یکطرفه نمی توانند از حسابهای T استفاده کنند؟

یک سیستم ورود اطلاعات حسابداری به حسابداری واحد اطلاعات کافی را ارائه نمی دهد که توسط ساختار بصری حساب T ارائه می شود. یک سیستم ورودی واحد ، هر یک از معاملات مالی یک شرکت را به عنوان یک ورود به سیستم در ورود به سیستم ، بر خلاف یک سیستم حسابداری دوطرفه که هر معامله را به یک دسته اختصاص می دهد ، ثبت می کند و برای هر یک از آنها طرف های بدهکار و بستانکار را ثبت می کند.

حسابهای T به مشاغلی که از ورود دوطرفه استفاده می کنند اجازه می دهد تا به راحتی بین آن طرف های بدهکار و بستانکار تمایز قائل شوند.

 
 

نظرات (0)

هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

  1. ارسال نظر بعنوان یک مهمان ثبت نام یا ورود به حساب کاربری خود.
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید
(0 Votes)

مدیر سایت

موسس و طراح وب سایت حسابداری و مالیات. با هدف ارائه خدمات مفید و لازم در زمینه آموزش حسابداری ، حسابرسی ، موارد حقوقی ، بیمه تامین اجتماعی و ... تصمیم به راه اندازی این وب سایت گرفت./

کابران حاضر در سایت

ما 9 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم

logo-samandehi

آمار سایت

کاربران
24
مطالب
53
نمایش تعداد مطالب
49671

اطلاعات تماس

آدرس:
 شهرری - خیابان صمدی

کوچه شهید حسنی

پلاک ۴۲ واحد ۴ 

تلفن:

۰۲۱۵۵۹۲۶۹۴۴
۹۸-۰۹۱۰۰۱۶۱۱۵۰+

ایمیل:
accandtax.ir@gmail.com