مفاهیم گزارشگری مالی -فصل 1 - صفحه 1-23

چاپ

 

خلاصه مختصر و مفید از فصل اول (1) صفحه 1-23 - کتاب چهارچوب مفهومی بین المللی گزارشگری مالی

 

 کلیات:

استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی به مجموعه ای از استانداردها گفته می شود ، که توسط هیات تدوین استانداردهای بین المللی حسابداری برای شناخت ،اندازه گیری و گزارشگری رویدادهای مالی یک شخصیت حسابداری تدوین و مورد توافق قرار گرفته است . هدف این استانداردها ، تهیه صورت های مالی شرکت های سهامی در قالب یک استاندارد جهانی است. استانداردهای گزارشگری مالی بین المللی ابزاری موثر برای افزایش شفافیت و قابلیت فهم اطلاعات در امور کسب و کار نهادهای اقتصادی هستند. شاخص های ارائه شده در صورت های مالی یک منبع برای ایجاد پایگاه داده برای تشخیص درآمد و هزینه هستند.

 

 

ضرورت تدوین استانداردهای بین المللی حسابداری

حل مشکل تنوع در رویه های حسابداری و گزارشگری مالی ضرورتی آشکار است. مدیران اجرایی و مالی ارشد در واحدهای تجاری چند ملیتی ،کسب و کار را در محیط جهانی انجام می دهند و هر روز با مقررات متنوع حسابداری کشورهایی روبه رو می شوند که در انها فعالیت می کنند. شرکت ها در سراسر جهان به دنبال افزایش سرمایه خود در کشورهای خارجی هستند. اما برای افزایش اثربخشی سرمایه در بازار خارجی نیز صورت های مالی واحد تجاری چند ملیتی باید برای سرمایه گذاران خارجی قابل درک باشد.

از راه حل های این موضوع ،تهیه بیش از یک مجموعه صورت مالی (که صورت های مالی چندگانه نیز نامیده می شوند)با استفاده از زبان ،واحد پول و اصول پذیرفته شده حسابداری در ان بازارهای خارجی است ، اما هزینه های بالای این راه حل به شدت از به کارگیری ان جلوگیری می کند.

 

دلایل هماهنگ سازی استانداردهای حسابداری

شرکت های چند ملیتی که در چندین کشور فعالیت می کنند ، تهیه اطلاعات و صورت های مالی تلفیقی بسیار پر هزینه است ، هماهنگ سازی استانداردهای حسابداری ، هزینه های گزارشگری این کشورها را کاهش می دهد و علاوه براین سبب کاهش مدت زمان و هزینه حسابرسی صورت های مالی و انتقال راحت تر کارکنان حسابداری از کشوری به کشور دیگر و کاهش هزینه های آموزش و یادگیری انها می شود.

 

  

------------------------------------------------------------------------------

برای دانلود فایل کامل بر روی لینک زیر کلیک کنید

دانلـــــــــــــــود

دسته: دروس حسابداری دانشگاهی
بازدید: 1985
(0 Votes)